Jorge Lorenzo, pole position în Qatar

Campionul mondial, spaniolul Jorge Lorenzo a semnat cel mai rapid tur și va pleca din pole position în cursa de mâine.

Pilotul echipei Yamaha Movistar a reușit un tur magistral și a controlat de la distanța toată secvența secundă a calificărilor din Qatar. Totuși, pe finalul sesiunii, Rossi, Vinales și Iannone păreau să îi amenințe poziția, dar în van.

El Guerrero a fost secondat de același Marc Marquez. Honda a îmbunătățit în mod substanțial performanța motocicletei, iar munca asiduă din noaptea de joi, începe să dea roade, diferența fiind infimă între el și conaționalul său.

Prima linie a grilei de start a fost completată de Maverick Vinales. Pilotul echipei Suzuki a avut un weekend foarte bun până acum, iar titlul de senzația debutului de sezon cu siguranța îi revine.

În linia a doua a grilei de start îi regăsim pe Andrea Iannone, Valentino Rossi și Andrea Dovizioso. Cei trei italieni au fost ocupanții podiumului din 2015, dar într-o ordine diferită, cu Rossi câștigător.

Dani Pedrosa, Hector Barbera, Pol Espargaro și Cal Crutchlow au încheiat topul primilor zece. Un fapt remarcabil este ilustrat de ecartul relativ mic între primii zece clasați în sesiunea de calificări, diferența fiind de opt zecimi.

Dacă diferențele mici dintre piloți, se vor păstra și în cursa de mâine seara, vom avea toate premisele necesare unui spectacol de zile mari.Nu ne rămâne decât să sperăm că fair play-ul va prima!

 

Jonas Folger, pole position la Moto2

Experimentat în cursele clasei intermediare, Jonas Folger a reușit să consemneze primul pole position din 2015 la Moto2.

Pilotul german, component al echipe Dynavolt Intact GP a semnat un tur cronometrat în 1:59.052. El a continuat forma bună arătată de-a lungul antrenamentelor de joi și vineri. Următorul clasat a fost britanicul Sam Lowes, proaspăt trecut la Gresini.

Prima linie a grilei de start a fost completată de Alex Rins, cel mai valoros debutant al sezonului 2015, semnând un tur cronometrat în 1:59.354, la puțin mai mult de trei zecimi de pole man-ul german.

Campionul mondial en titre, francezul Johann Zarco a semnat doar al patrulea timp și va deschide a doua linie a grilei de start. El a fost urmat în calificările de azi de Franco Morbidelli și Sandro Cortese.

Cel mai bine clasat debutant a fost Danny Kent, clasat al 11-lea, dar britanicul de la Leopard Racing a venit la sub o secundă de timpul repeder. Primii 14 piloți s-au clasat în acest interval, iar spectacolul pare să fie asigurat.

 

 

Valentino Rossi continuă până în 2018 cu Yamaha

Septuplul campion mondial a fost confirmat în această dimineață de către Yamaha pentru 2017 și 2018.

Aflat la cel de-al 21-lea sezon din carieră, Valentino Rossi a fost confirmat pentru încă două sezoane la Yamaha. Această mutare vine pe fondul zvonurilor referitoare la eventuala retragere a pilotului italian, care a declarat următoarele.

Sunt foarte bucuros să anunț prelungirea contractului meu pentru încă două sezoane. Sunt mulțumit de această decizie, deoarece întotdeauna mi-am dori să concurez pe cât de mult e posibil și atât timp cât pot fi competitiv.

De când am revenit la Yamaha, m-am simțit din nou ca acasă, iar acest fapt a vizibil în rezultatele obținute. Susținerea lor pentru mine nu are limite și doresc să le mulțumesc sincer pentru asta. Mă simt foarte motivat să continui să pilotez modelul YZR-M1, atât în acest sezon, cât și în următoarele două.

Pilotul din Tavullia se află la al 11-lea sezon alături de gruparea din Iwata. Rossi a obținut patru titluri mondiale în era Yamaha (2004, 2005, 2008, 2009), fiind la momentul actual cel mai titrat pilot din istoria manufacturierului japonez.

De cealaltă parte a garajului Yamaha, lucrurile rămân în continuare, zvonurile susținând o apropiere tot mai evidentă între Jorge Lorenzo și Yamaha. Acest anunț vine referitor la prelungirea înțelegerii dintre Valentino Rossi și Yamaha vine ca urmare a unui alt contract semnat de VR46 Academy și Yamaha zilele trecute.

Il Dottore își va îndeplini astfel visul de a concura la o vârstă înaintată, el urmând să împlinească 39 de ani la în 2018, atunci când noua înțelegere expiră.

 

 

Andrea Iannone, omul momentului în FP3

Andrea Iannone a fost din nou cel mai rapid om și în sesiunea a treia de antrenamente libere.

Italianul de la Ducati a fost cronometrat în 1:54.639. Maniac Joe a demonstrat criticilor că nu doar Jorge Lorenzo poate posta timpi sub 1:55 pe turul de circuit. Spaniolul de la Yamaha l-a urmat îndeaproape, diferența dintre cei doi fiind de 0.137 în favoarea lui Iannone.

Podiumul zilei a fost completat de Marc Marquez, campionul sezoanelor 2013 și 2014. Componentul echipei Repsol Honda a îmbunătățit performanța motocicletei în comparație cu ziua de joi.

Topul primilor cinci a fost completat, în ordine, de Andrea Dovizioso și Maverick Vinales, ultimul reușind să dovedească de ce e cel mai vânat pilot de către Honda. Pilotul echipei Suzuki are o constanță remarcabilă, iar o clasare pe podiumul de duminică nu trebuie exclusă.

În aceeași notă cu sezonul precedent, Valentino Rossi a fost din nou șters în antrenamentele libere. Italianul a încheiat a doua zi de antrenamente libere pe poziția a șaptea, această clasare fiind un deja vu.

Din nou, primii 12 clasați s-au clasat într-un ecart foarte redus, de aproximativ o secundă. Astfel, spectacolul pentru cursa propriu-zisă, de duminică, este ca și făcut.

Ziua de sâmbătă va fi dedicată sesiunilor de calificare. În Q1 vor evolua cei clasați după locul 10 în cele trei sesiuni de antrenamente de până acum, în timp ce primii zece clasați după acest antrenament liber cu numărul trei sunt calificați în mod automat în Q2.

 

Ducati răspunde în FP2 avertismentului dat de Yamaha

Andrea Iannone a fost cel mai rapid în FP2. Pilotul echipei de la Ducati a stabilit cel mai rapid timp al antrenamentelor și a dat replica celor de la Yamaha.

Maniac Joe a impus un ritm intens încă de la debutul sesiunii de antrenamente, stabilind cel mai rapid tur de până acum, 1:55.388. Dacă mai era nevoie, Ducati a ilustrat faptul că are ritmul necesar să se ia la trântă cu Yamaha.

Pe locul secund, Marc Marquez a dat semnalul revirimentul pentru Honda, clasându-se la doar 13 miimi în urma lui Iannone. Podiumul celei de-a doua sesiuni a fost completat de Scott Redding, pilotul echipei Pramac reușind un tur foarte rapid pe finalul sesiunii.

Topul primilor cinci a fost completat, în ordine, de Maverick Vinales și Andrea Dovizioso. Yamaha, echipa care a dominat prima sesiune de antrenamente au stat în umbra celor de la Ducati și Honda. Valentino Rossi a semnat al șaptelea timp al sesiunii, în timp ce Jorge Lorenzo, campionul mondial în exercițiu a terminat antrenamentul secund pe un modest loc 9.

Un amănunt interesant este din nou ecartul relativ mic. Între primii 12 piloți diferența e doar o secundă pe tur, în timp ce între locul 1, ocupat de Andrea Iannone și ultimul clasat, Eugene Laverty e de doar 2.3 secunde.

Următoarea sesiune de antrenamente va avea loc tot astăzi, începând cu ora 19:55.

MotoGP Qatar: Jorge Lorenzo dă tonul în FP1

Campionul mondial în exercițiu, spaniolul Jorge Lorenzo a dictat tonul primei sesiuni de antrenamente din 2016.

Pilotul echipei Yamaha Movistar a fost aproape toată sesiunea în postura de a fi lider. Nicicând, spaniolul în vârstă de 28 de ani nu a părut să fie deranjat de nimeni, iar ritmul impus azi îl certifică ca fiind principalul favorit pentru victorie.

Finalul sesiunii s-a încheiat en fanfair și pentru Valentino Rossi, cel care în 2015 a avut mari emoții în antrenamentele libere și în calificări. Momentan, mai are de recuperat aproximativ două-trei zecimi, dar câștigătorul din 2015 este în continuare în grafic.

Clasat pe poziția a treia, Andrea Iannone pare să fie abonat la acest loc, cel puțin pe traseul din Qatar. Astăzi, italianul de la Ducati a demonstrat, dacă mai era nevoie, că Ducati a adus un prototip competitiv, capabil să se bată de la egal la egal cu echipa de uzină Yamaha.

Cea mai frumoasă evoluție e reprezentată în mod spectaculos de Hector Barbera. Spaniolul pilotează o motocicletă Ducati cu o vechime de doi ani, modelul GP14 fiind la îndemâna sa. În majoritatea sesiunii, el a reușit să se plaseze în top trei, iar premisele unui rezultat bun există.

Cea mai mare dezamăgire a zilei de joi este reprezentată în mod cert de Honda. Atât Dani Pedrosa, clasat al șaselea, cât și Marc Marquez, plasat două locuri mai jos, nu reușesc să găsească nicicum soluții viabile pentru nărăvașul model RC213V. Să sperăm, pentru binele lor, că vor reuși să treacă peste această criză.

Suzuki a avut o zi a contrastelor. Dacă Maverick Vinales s-a clasat pe locul al cincilea, Aleix Espargaro nu a putut face față colegului, obținând un modest loc 15, însă premise există și pentru spaniolul care concurează cu numărul 41.

Un alt amănunt interesant este dat de ecartul relativ mic dintre piloți. La o privire de ansamblu, observăm că primii zece sunt despărțiți cam de o secundă, în timp ce între Jorge Lorenzo și ultimul clasat, Stefan Bradl, diferența este de două secunde și jumătate.

Următoarele antrenamente libere vor avea loc mâine, 18 martie, începând cu ora 17:00 (FP2), respectiv 19:55 (FP3).

 

Preview Qatar – Simfonie în nocturnă

Aflat la cea de-a 13-a ediție, Marele Premiu al Qatarului va deschide pentru al zecelea sezon consecutiv ostilitățile unui campionat ce se anunță a fi unul cu adevărat incandescent.

SCURT ISTORIC

Debutul Qatarului pe harta motomondialului a avut loc în 2004. În acel sezon, traseul de lângă Doha, era poziționat spre finalul calendarului competițional. A fost și scena ultimei victorii din cariera lui Sete Gibernau, spaniolul fiind blestemat parcă să nu își mai adauge vreo victorie după aceea.

În 2007 am avut primul mare exemplu a ceea ce era capabil tandemul format din Casey Stoner și Ducati. După un duel titanic cu Valentino Rossi, pilotul de la Antipozi și-a trecut în palmares prima victorie din carieră. Avea să fie doar începutul unui sezon de neuitat pentru talentatul pilot din Kurri Kurri.

stoner rossi qatar 2007
Qatar, 2007 – Nașterea unei rivalități acerbe.

O premieră mondială a avut loc în 2008. atunci când întrecerea qatareză s-a desfășurat în premieră la lumina nocturnei. Același Casey Stoner s-a impus, devenind primul om din motociclism învingător într-o întrecere nocturnă.

În 2015, Valentino Rossi a fost omul momentului. Într-o zi în care Italia a fost cuprins de un freamăt general după succesul lui Sebastian Vettel, primul pentru Ferrari în Formula 1 după aproape doi ani, Il Dottore le-a dat din nou motive de celebrare conaționalilor. Ca satisfacția să fie deplină, podiumul a fost compus integral din italieni, cei doi Andrea de la Ducati, în ordine, Dovizioso și Iannone completând topul primilor trei, asta, după ce Dovi reușise un pole nesperat cu o seară mai devreme.

rossi 2015
Învingătorul din 2015, Valentino Rossi.

CIRCUITUL ȘI RECORDURILE SALE

De-a lungul edițiilor anterioare, pista din Qatar a părut să favorizeze motocicleta Yamaha. Dacă aruncăm o privire asupra echipei învingătoare la clasa regină, gruparea din Iwata s-a impus în șase rânduri (2005, 2006, 2010, 2012, 2013, 2015), în timp ce Ducati și Honda își împart în mod frățesc câte trei succese. În rândul piloților, la clasa regină, MotoGP, recordmanii sunt Valentino Rossi și Casey Stoner, ambii obținând câte patru victorii pe Losail International Circuit.

Circuitul Losail are o lungime de 5380 metri, turul de pistă fiind parcurs în sens orar. Un traseu sinuos, ce îmbină porțiunile tehnice cu cele de viteză, este printre cele mai lungi din calendarul competițional. 16 viraje compun această bijuterie a deșertului, lățimea suprafeței asfaltice permițând multe posibilități de depășire.

qatar harta
O hartă a circuitului Losail.

O primă oportunitate este reprezentată de linia de start-sosire. Imediat, după lunga linie dreaptă, desenată după stilul celei din Bahrain, primul viraj este un loc problematic. Marc Marquez a făcut o escapadă ce l-a costat victoria în cursa de anul trecut, fiind trimis în chiar debutul cursei la coada plutonului.

Celelalte zone unde sunt indicate depășirile sunt în secțiunea virajelor 6-7, respectiv lanțul format din virajele 11-12-13, de mare viteză. Un ultim hot spot este chiar virajul 16, care încheie turul de circuit, intrarea și ieșirea din acest punct fiind vitale pentru accelerația ulterioară de pe lunga linie de start-sosire.

De obicei, în ritm de cursă, recordul pe turul de circuit este stabilit în jurul timpului de 1:54-1:55 pe tur, în timp ce în calificări timpii pe tur coboară cu încă aproximativ o secundă, la pragul de 1:53-1:54.

PNEURI

O noutate deosebit de importantă anul acesta este reprezentată de producătorul de anvelope. Dacă anul trecut, Bridgestone se ocupa de acest aspect, anul acesta, Michelin este unul furnizor de pneuri. Totodată, manufacturierul francezul va aduce pneul de 17 inch care necesită o aderență constantă, dar mai ales durabilitate în viața acestora.

Pentru runda din Qatar, producătorul din Hexagon a ales trei tipuri de pneuri față și două tipuri de pneu spate. Opțiunile propuse pentru față sunt soft Power Slick (bandă albă), medium Power Slick ( fără bandă), respectiv hard Power Slick (bandă galbenă).

michelin pneuri 2016
Gama de pneuri oferită de Michelin pentru 2016.

Pentru pneul spate, alegerile Michelin sunt pneul soft asimetric Power Slick (bandă albă), respectiv medium asimetric Power Slick (fără bandă). Dată fiind ora și amplasarea în nocturnă a întrecerii, în cazul ploii, întrecerea va fi imediat oprită. Astfel, pentru etapa din deșertul qatarez, Michelin nu își va putea oferi opțiunile intermediare (Power Inter) și de ploaie (Power Rain).

ALTE NOUTĂȚI

Începând cu 2016, toate echipele angrenate la clasa MotoGP vor fi obligate prin regulamentul tehnic să folosească un software de control electronic standardizat. ( electronic control unit – ECU )

Acest device va fi produs de Magneti Marelli, iar specialiștii estimează că ar putea contribui în mod substanțial la apropierea în termeni de performanță între prototipurile factory și non-factory. Cel puțin până acum, testele din iarnă au ilustrat acest fapt, iar premisele unui sezon spectaculos sunt foarte mari.

Programul din Qatar va începe astăzi, 17 martie, cu prima sesiune de antrenamente dedicate celor trei clase. Vineri, 18 martie, vom avea cea de-a doua sesiune de antrenamente, în timp ce sâmbătă, 19 martie, vom avea atât ultimele sesiuni de antrenamente cât și calificările care vor stabili ordinea pe grila de start pentru cele trei întrecere ce urmează să se desfășoare duminică, 20 martie.

 

2016 – Avancronica unui sezon îndelung așteptat

Dramatismul sezonului trecut a atins apogeul la Sepang. Într-o manieră asemenătoare duelului purtat în 1983 între americanii Freddie Spencer și Kenny Roberts, Valentino Rossi și Marc Marquez au decis să rescrie paginile de istorie ale motomondialului.

spencer roberts
Roberts-Spencer, preambul pentru Rossi-Marquez.

Principalul câștigător a fost însă Jorge Lorenzo, cel care, a confirmat o veche zicală românească Când doi se ceartă, al treilea câștigă. Penalizarea impusă lui Valentino Rossi la Valencia, alături de ritmul metronomic cu care a rulat în duminica cursei, i-au adus catalanului cea de-a treia distincție supremă la clasa MotoGP și a cincea din întreaga sa cariera în motomondial.

jorge lorenzo
Bucuria unui nou titlu.

Un an plin de evenimente deosebite a marcat 2015. Multe dueluri spectaculoase, curse memorabile, dramatismul acestui sezon rivalizând cu sezoanele 1966, 1967 sau 1983, alți ani în care titlul mondial la clasa regină s-au decis la mustață. ( în acele vremuri, 500 cmc )

Așa cum am evidențiat mai sus, Jorge Lorenzo și-a trecut numele pe trofeu la clasa mare, în timp ce Johann Zarco și Danny Kent și-au însușit, meritoriu, titlurilor categoriilor Moto2, respectiv Moto3.

campionii 2015
Kent-Lorenzo-Zarco, triumviratul campionilor din 2015.

MOTOGP

Multe noutăți vor prima în 2016. Nume noi, reglementări tehnice noi și o pleiadă de tineri debutanți la categoriile mici, îndeosebi la Moto3. De altfel, imediat după finala de la Valencia, sezonul 2016 a și început, cu primele teste oficiale, pentru a nu îndepărta imediat fanii curselor pe două roți de eroii lor.

Încă din primul test, am putut observa un boost moral dobândit de Jorge Lorenzo ca urmare a adjudecării titlului mondial. Fără îndoială, succesul de la Valencia a reprezentat pentru spaniolul de la Yamaha Movistar o mare ușurare, după un sezon intens și asiduu. În ziua de luni, Lorenzo a dominat autoritar concurența, ilustrând, dacă mai era nevoie, de ce el este noul campion mondial.

De cealaltă parte a garajului, Valentino Rossi părea în continuare nemulțumit de ratarea unui titlu mondial ca adjudecat, italianul oferind presei tot soiul de declarații incendiare, destinatarul lor fiind evident Marc Marquez.

 

marcmarquezmotogpstar1
Marele anti-erou, Marc Marquez.

Dacă tot am pomenit numele lui Marc Marquez, să trecem în revistă faptul că încă de la primul test oficial, acesta nu a fost tocmai mulțumit de materialul propus de Honda pentru 2016. Nici Dani Pedrosa, coechipierul său, nu s-a simțit tocmai în apele sale la ghidonul noului prototip oferit de manufacturierul japonez, plângându-se de pneurile Michelin și aderența scăzută a acestora.

Într-o cu totul altă notă i-am regăsit pe cei de la Ducati și Suzuki. Dacă italienii ne-au surprins în mod plăcut și în 2015, mai ales în debutul stagiunii, Suzuki veneau după un sezon de revenire, cu mult peste așteptările echipei din Hamamatsu.

Atât Maverick Vinales, cât și Aleix Espargaro au arătat că munca din 2015 nu a fost în van, iar progresul făcut de Suzuki a fost unul mai mult decât remarcabil. Dacă aruncăm un ochi în trecut, vom sesiza că situația actuală este destul de asemănătoare cu cea de la mijlocul anilor ’70, atunci când Barry Sheene după un 1975 de acomodare, a luat fără emoții titlul mondial din 1976, dublându-și performanța în anul imediat următor.

sheene 1977
Barry Sheene, 1977.

În postura sa îl regăsim mai degrabă pe Maverick Vinales, cel care a erupt în perioada intersezonului, reușind clasări deosebite în toate sesiunile de teste. Să fie spaniolul următorul campion fabricat de Suzuki? Ce e drept, Suzuki nu a mai fost cu adevărat competitivă din 2007, atunci când Chris Vermeulen reușea să obțină o victorie nesperată în ploaia deasă de primăvară de la Le Mans, uluind asistența cu performanța sa magistrală. Întâmplătorsau nu, 2007 era foarte asemenător cu 2016 dintr-un anumit punct de vedere. Reglementări tehnice noi.

Anul acesta vom asista la două mari schimbări în acest registru. În primul rând, aducerea obligatorie a unui element electronic de control standardizat ( electronic control unit – ECU ). În al doilea rând, pneurile vor fi o altă noutate în 2016. Bridgestone și-a anunțat retragerea sprijinului oficial, iar în locul acestora, francezii de la Michelin vor asigura, în calitate de unic furnizor, pneurile pentru echipele de la categoria supremă.

Michelin Tyre logo, British MotoGP 2007
Noile încălțări.

Din nefericire pentru ei, francezii au întâmpinat multe bătăi de cap, testele aducând multe căzături datorate pneurilor. Deși calitatea lor a fost îmbunătățită în mod substanțial de-a lungul testelor, piloții și echipele tehnice i-au acuzat pe Michelin de calitatea îndoielnicî a materialului propus. Într-o notă mai puțin obiectivă, nu ne rămâne decât să sperăm că nu vor exista incidente dramatice din cauza “gumelor” puse la dispoziíe de producătorul din Hexagon.

La nivelul calendarului competițional, structura sezonului este în mare măsură similară cu cea din 2015. Singurele noutăți majore sunt revenirea etapei austriece după o pauză de 19 ani, pe același Red Bull Ring și dispariția Indianapolisului din calendarul competițional. Prin urmare, continentul nord american rămâne doar cu o singură etapă, cea de la Austin, din Texas, Statele Unite ale Americii. 18 etape vor avea loc și în 2016, în 15 țări. Debutul noii stagiuni va avea loc duminică, 20 martie, pe circuitul Losail, din Qatar, în timp ce finalul sezonului va fi marcat de aceeași etapă valenciană, pe 13 noiembrie.

qatar losail
Un alt an, încă un debut de sezon în nocturnă.

La nivelul echipelor și piloților, cel puțin la clasa mare nu avut loc modificări foarte substanțiale. Yamaha, principala pretendentă la titlul mondial, va continua și în 2016, cu aceeași Valentino Rossi și Jorge Lorenzo, cei doi fiind protagoniști sezonului precedent.

Repsol Honda a decis să continue pentru al patrulea sezon consecutiv cu același tandem format din Dani Pedrosa și Marc Marquez, ultimul aflându-se în postura inedită de a nu fi campion mondial în exercițiu. Nici la Ducati nu s-au schimbat prea multe, același duet eminamente italian fiind pus pe hârtie și pentru 2016.

Andrea Iannone și Andrea Dovizioso vor încerca să facă bestia roșie din nou învingătoare, ultimul care a descoperit formula magică fiind Casey Stoner în 2010. Acesta a revenit în postura de pilot de teste în cadrul echipei din Bologna.

stoner teste 2016
Casey Stoner, înapoi acasă.

Australianul are privilegiul de a fi singurul campion mondial oferit de Ducati motomondialului, după ce în 2007 a manevrat într-un mod maiestuos nărăvașul GP7 spre coroana cu lauri. În testele premergătoare sezonului, pilotul de la Antipozi a reușit timpi foarte onorabili, primind multe laude pentru evoluția sa. Începem parcă să ne întrebăm dacă retragerea sa de la finele lui 2012 nu a fost o greșeală regretabilă. Să te retragi la 27 de ani nu e niciodată cea mai bună opțiune, iar Mike Hailwood știe asta la fel de bine precum Casey Stoner.

mikehailwood
Clubul 27 din motociclism și inițiatorul său, Mike Hailwood.

Gloria uitată a celor de la Suzuki va fi apărată de aceeași piloți, Maverick Vinales și Aleix Espargaro. După performanța singulară de a face dubla în calificările de la Barcelona ( prima astfel de reușită după 22 de ani ), motocicleta din acest sezon pare să fie cel puțin favorită la podiumuri stagionale, iar vremurile când Suzuki motoriza aproape 70% din grilă și domina copios s-ar putea să renască acum, prin apariția stelară a lui Vinales, cel mai valoros debutant al sezonului 2015, a fost confirmată și reconfirmată în testele din intersezon. Să fie el următorul pe lista deja completată de Sheene, Lucchinelli, Uncini, Schwantz și Roberts Jr.? Rămâne de văzut.

Într-o notă total distinctă o regăsim pe Aprilia, cealaltă revenire de notorietate din 2015. Dacă în prima parte a sezonului a “beneficiat” de aportul unui Marco Melandri blazat și trecut de mult de vremurile sale bune, venirea lui Stefan Bradl în cadrul echipei a mai descrețit frunțile inginerilor din Noale. Progrese au existat chiar dacă nu au fost pe măsura celor de la Suzuki. Testele au confirmat însă că mai e mult de lucru până departe. La piloți stau foarte bine, line-up-ul format din Alvaro Bautista și Stefan Bradl fiind unul rezonabil pentru pretențiile actuale ale Apriliei. Până la urmă nu suntem în Superbike și nici nu-l avem în prim plan pe Max Biaggi.

max-biaggi-valencie-qualifying
Aprilia-SBK, un mariaj mult mai fericit

Să trecem în revistă și echipele de client. Din nefericire pentru mica sa legiune de fani, Ioda Racing a părăsit scena motomondialului, transferându-și toate eforturile în Superbike. Un alt nume care a dispărut de pe firmamentul clasei regine este Forward Racing, dar asta mai mult datorită scandalului în care a fost implicat Giovanni Cuzzari.

Yamaha Tech 3, probabil cea mai valoroasă echipă de cleint, va conta din nou pe Bradley Smith și Pol Espargaro. Este foarte probabil ca în cazul unei retrageri iminente a lui Valentino Rossi, unul dintre cei doi piloți să fie luat la echipa din Iwata.

Avintia a ilustrat o formă bună în testele din presezon și va continua alături de Hector Barbera. Coechipier îi va fi refugiatul de la Forward Racing, Loris Baz. La Pramac Ducati, probabil cea mai frumoasă prezență din cadrul testelor de iarnă, Danilo Petrucci continuă, în ce Scott Redding se alătură echipei, părăsind astfel formația Marc VDS, după un 2015 contrastant, cu tot cu podiumul obținut în etapa sanmarineză.

La echipa belgiană vom avea în premieră doi piloți. În primul rând, Esteve Rabat va debuta. Campionul mondial al clasei Moto2 din 2014 îl va avea în postură de coechipier pe controversatul australian Jack Miller, cel care, a avut un an de debut lipsit de rezultat notabile.

jack miller
Jack Miller, rebelul fără cauză al clasei MotoGP.

Ultimele două echipe rămase în discuție sunt conduse de oameni cu multă experiență în motociclism. LCR Honda, condusă de atâția ani cu mare măiestrie de Lucio Cecchinello va reveni la formatul cunoscut, cu un singur pilot.

La zece ani de la debutul unui anume Casey Stoner, Cal Crutchlow este cel ales să mânuiască ghidonul prototipului RC213V. Desigur, carismaticul britanic nu este o figură tocmai nouă la MotoGP, el fiind un pilot cu ștate vechi.

lcr stoner 06
2006, anul de debut al unei legende.

Jorge Martinez “Aspar” continuă și în 2016. După retragerea lui Nicky Hayden din motomondial și trecerea de la Honda la Ducati, acesta va conta pe Yonny Hernandez și Eugene Laverty.

MOTO2

Categoria intermediară va avea multe noutăți în materie de transferuri ale piloților, dar și un debt de mare anvergură, în persoana lui Luca Marini, fratele vitreg al legendarului Valentino Rossi, urmând să concureze pentru Forward alături de Lorenzo Baldassari.

rossi marini
Un portret de familie de cinci stele.

Printre transferuri enumerăm cele ale lui Lowes ( de la Speed Up la Gresini ), Morbidelli ( de la ItalTrans la Marc VDS), dar mai ales formarea unui triumvirat elvețian la Interwetten, acolo unde, Thomas Luthi, Robin Mulhauser și Dominique Aegerter vor fi coechipieri.

Tot la capitolul piloți, putem sesiza pentru al doilea sezon consecutiv faptul că avem din nou un campion en titre. Johann Zarco, cel care a dominat autoritar stagiunea precedentă, a decis să continue alături de Ajo Motorsport la categoria intermediară.

zarco champ
Un campion mai mult decât meritoriu, Johann Zarco.

Pe lângă debutul lui Luca Marini, vom consemna în 2016 și trecerea celor de la Leopard Racing și la Moto2. Echipa germană va concura în 2016 pe două fronturi, atât la Moto2, cât și la Moto3. La categoria intermediară, aceștia se vor baza pe Danny Kent și Miguel Oliveira, cei care și-au disputat până la ultima linie dreaptă titlul sezonului precendent la Moto3.

kent oliveira 15
Primul campion britanic de la Barry Sheene încoace, Danny Kent.

Tot la capitolul debuturi îi consemnăm și pe Efren Vazquez (JP Moto Malaysia), Isaac Vinales ( Tech 3 Racing) sau Alessandro Tonucci (Tasca Racing Scuderia).

MOTO3

La clasa mezină au avut loc o pleiadă de schimbări, iar numărul debutanților este impresionant. La acest capitol, specialiștii ni-l recomandă pe Joan Mir, cel care a fost amanetat de echipa campioană, Leopard Racing, unde va concura alături de doi alți tineri piloți promițători, Fabio Quartararo și Andrea Locatelli.

Un alt amănunt interesant este numărul impresionant de italieni prezenți la această categorie, 11. Aceștia își vor încerca norocul în această stagiune pentru a aduce Italiei primul titlu la clasa mezină de la Andrea Dovizioso încoace.

dovizioso 2004
Ultimul campion italian la clasa mică. Andrea Dovizioso, 2004.

Dacă ar fi să alegem un favorit din această pleiadă de reprezentanți ai Italiei, cu siguranță Enea Bastianini ar fi acela, dar să nu uităm că nu toate calculele de pe hârtie rezonează cu realitatea din teren.

bastianini 2015
Favoritul clasei Moto3, Enea Bastianini.

Sezonul 2016 va fi unul lung și dificil pentru toți cei implicați în campionatul mondial de motociclism viteză. Nu ne rămâne decât să sperăm că fair play-ul va fi de această dată la el acasă. Cu siguranță, protagoniștii principali vor scrie noi pagini în îndelungata istorie a curselor pe două roți, date fiind noutățile prezentate foarte sumar din registrul tehnic. Competiția va fi la fel de acerbă, mai ales odată cu salutara revenire în prim plan a celor de la Suzuki, în rândul celor trei mari forțe deja existente, Yamaha, Honda și Ducati.

Cele 18 runde ale sezonului ne vor purta spre numai puțin de 15 țări, iar dacă ar fi să aleg un favorit personal, acesta ar fi fără ezitare Valentino Rossi, aflat în continuare în goana după un al zecelea titlul mondial și al optulea la clasa regină. Dacă italianul va obține trofeul suprem, îl va egala pe legendarul Giacomo Agostini și va face un pas decisiv către distincția neoficială de cel mai mare pilot de motociclism al tuturor timpurilor.

Caravana motomondialul va reveni în acțiune pe 20 martie, sub luminile nocturnei qatareze. Circuitul Losail din apropierea capitalei Doha va avea din nou onoarea să găzduiască prima etapă și implicit deschiderea ostilităților la toate cele trei clase de concurs.

 

Titlul 10 – misiune imposibilă pentru Valentino Rossi?

După mai bine de jumătate de deceniu, Valentino Rossi a fost angrenat în lupta pentru titlul mondial. Din nefericire pentru el, pilotul italian a pierdut oportunitatea de a obține cel de-al zecelea titlu mondial, dar și de a-l egala pe Giacomo Agostini la numărul de titluri la clasa supremă, opt.

Giacomo Agostini (1968)
Giacomo Agostini, cel mai titrat pilot din istoria GP-urilor pe două roți

Episodul Sepang și-a pus amprenta asupra psihicului veteranului de la Yamaha, iar duelurile din 2015 cu Marc Marquez l-au costat mult în economia campionatului. Nici în perioada intersezonului doctorul nu a trecut peste incidentul din Malaezia, afirmând, în repetate rânduri că relația sa cu Marc Marquez este ireperabilă.

rossi mqz
Marquez și Rossi – apogeul unei rivalități

În următoarele rânduri, vom trece în revistă câteva argumente pro ( +)  și contra (-) șanselor lui Valentino Rossi de a obține cel de-al zecelea titlu mondial.

ARGUMENTE CONTRA ( – )

  • VÂRSTA

Vorbim despre un pilot de 37 de ani. Sigur, dacă urmărim sezonul precedent, am putea spune că nu este o idee sustenabilă. Totuși, la nivelul sportiv actual al motociclismului și la vârsta italianului, un an ar putea reprezenta foarte mult. Rămâne acum de văzut cât de bine va fi cantonat și motivat după deznodământul de la finele lui 2015.

  • FORMA LUI JORGE LORENZO

Un alt minus pentru șansele lui Valentino Rossi de a face la decima este prezența lui Jorge Lorenzo în cadrul echipei Yamaha. Cei doi coechipieri și-au disputat în mod aprins titlul din 2015. Câștig de cauză a avut spaniolul, iar forma arătată în testele premergătoare sezonului, indică faptul că El Guerrero va fi și în acest an un competitor redutabil, fiind principalul favorit la titlul mondial.

jorge lorenzo
Principalul rival, Jorge Lorenzo.
  • CONSECINȚELE PSIHOLOGICE ALE EPISODULUI SEPANG

Duelul cu Marc Marquez a fost dur pe tot parcursul anului trecut, iar apogeul rivalității acerbe dintre cei doi s-a consumat la Sepang. Din nefericire, italianul a rămas în continuare afectat de ratarea unui nou titlu mondial, blamândul cu fiecare ocazie pe același om, Marc Marquez.

ARGUMENTE PRO ( +)

  • MATERIALUL COMPETIȚIONAL

La fel ca în 2015, Yamaha va rămâne un reper în materie de performanță și în 2016. Testele au ilustrat acest fapt, iar șansele lui Rossi de a obține un al zecelea titlu mondial cresc exponențial. Singurele obstacole sunt Ducati, Honda, Vinales și eternul rival și coechipier, Jorge Lorenzo.

  • NOILE REGLEMENTĂRI TEHNICE

Avantajul cutiei full seamless a fost vizibil încă din a doua jumătate a lui 2014, când Yamaha s-a impus în jumătate din ultima parte a sezonului. În acest sezon, vom avea parte de ECU ( electronic control unit ) unic și schimbarea furnizorului unic de pneuri de pneuri, urmând să se facă trecerea de la Bridgestone la problematicele anvelope Michelin.

rossi michelin
Noile “încălțări”, Michelin.
  • RECORDURILE LUI AGOSTINI

Chiar dacă oficial, Rossi nu a adus în discuție mai niciodată numele lui Agostini, este evidentul faptul că italianul dorește să bată recordurile deținute de Ago. Dacă numărul de titluri va rămâne cu siguranță un record deținut de venerabilul conațional,  numărul de victorii în motomondial și numărul de titluri la clasa mare sunt cu siguranță în vizorul italianului de la Yamaha.

Încă zece victorii și un titlu mai trebuie să obțină Il Dottore pentru a-l egala pe legendarul său compatriot. O misiune nu tocmai ușoară de îndeplinit, dar nici una chiar imposibilă pentru Vale.

ago rossi
Cei mai valoroși piloți italieni din istorie într-un cadru istoric.

Luând în considerare toate argumente ilustrate mai sus, Valentino Rossi va avea o misiune deloc facilă în 2016, dar nu e una cu adevărat imposibilă. Dacă ar fi să aruncăm un ochi asupra testelor din iarnă, doar Jorge Lorenzo îl poate împiedica, din nou, să obțină al zecelea titlu din carieră.

rossi 10
Numărul 10 – visul fanilor lui Valentino Rossi pentru 2016.

 

Istoria grand prix-urilor ne-a furnizat multe surprize, iar Sepang 2015 ilustrează în mod ideal cum un titlu poate fi pierdut din cauza unor factori independenți de voința proprie. Să sperăm că în 2016 vom avea parte de un duel curat și sportiv.

 

Barry Sheene, primul superstar al motociclismului

Cu un aer aparte, mai curând rockstar decât pilot de grand prix, Barry Sheene a atras simpatiile fanilor de pe întregul mapamond. Un om al riscurilor, britanicul a alergat necontenit după faimă, obținând gloria supremă în cea de-a doua jumătate a anilor 70.

 

Născut pe 11 septembrie 1950, Barry Steve Frank Sheene, a avut întotdeauna un mediu propice dezvoltării abilităților mecanice. Tatăl său, Frank, a fost mecanic angajat de Bultaco, iar juniorul Sheene a învățat de mic tainele motocicletelor.

Cariera sa în campionatul mondial a debutat cu dreptul, el fiind printre puținii oameni care au reușit să se lupte de la egal la egal cu legendarul spaniol Angel Nieto. Totuși, experiența celui din urmă a primat, iar Barry s-a recunoscut învins în cele din urmă.

O scurtă experiență prin Formula 750 s-a soldat cu un titlu, obținut într-o manieră autoritară în 1973. Revenirea sa în prim planul motociclismului de elită era să se încheie tragic. În 1975, sesiunea de antrenamente a celebrei curse Daytona 200 era să-i încheie definitiv șansele britanicului de a obține vreodată titlul mult visat.

sheenee
Barry Sheene în agonie

Accidentarea l-a adus în prim planul presei, iar recuperarea sa legendară l-a făcut superstar. De asemenea, Sheene a cunoscut-o pe Stephanie McLean în această perioadă, cea care avea să-i fie ulterior soție și principal sprijin moral în următoarele sezoane.

1975 ar fi putut reprezenta anul descătușării pentru tânărul britanic. Totuși, din cauza accidentului din debutul stagiunii, el a fost nevoit să se concentreze asupra viitorului. 1976 și 1977 au reprezentat sezoanele de referință în cariera lui Barry Sheene.

Mai mult ca oricând, pilotul echipei Suzuki a dominat autoritar clasa regină, obținând fără prea mari emoții două titluri mondiale consecutive. Din nefericire, aveau să fie și singurele din cariera sa, venirea pe continent a lui Kenny Roberts stopând seria victorioasă a lui Sheene.

sheene roberts
Barry Sheene în agonie

Ultimii ani ai carierei nu l-au mai găsit pe Barry Sheene în aceeași formă de invidiat. După duelul deosebit cu Kenny Roberts de la Silverstone din 1979, el se hotărăște să facă pasul spre Yamaha. O decizie pripită, care, s-a dovedit a fi falimentară, deși în 1982 el se afla încă în lupta pentru titlul mondial.

La momentul Silverstone 1982, Franco Uncini se afla în postura de lider al clasamentului general cu un avans de 20 de puncte în fața lui Barry Sheene, care concura pentru Yamaha. Din nefericire, un accident teribil în antrenamentele contând pentru etapa britanică l-a scos definitiv din cărți pentru a realiza tripla.

barry sheene
Barry Sheene în postura de pilot Yamaha

După revenire, Sheene nu a mai fost niciodată același pilot. Nici măcăr reîntoarcerea la prima dragoste, Suzuki, nu i-a mai adus nici o șansă reală la victorie măcar, iar la finele sezonului 1984, la vârsta de 34 de ani, Barry Sheene s-a retras din activitate.

sheene imatra
Un cadru istoric. Imatra, 1979.

Un playboy cu un șarm aparte, Barry Sheene a fost cu adevărat primul superstar al motociclismului, el reușind să contribuie la popularizarea curselor pe două roți. Din nefericire, astăzi vorbim despre britanic la trecut, întrucât pe 10  martie 2003, un cancer nemilos, ni l-a răpit dintre noi pe carismaticul racer din Insulă.

Mulțumim pentru amintiri, Barry Sheene!