Debutul sezonului 2016 a adus o victorie oarecum previzibilă a lui Jorge Lorenzo, în etapa inaugurală din Qatar. El a fost urmat de Andrea Dovizioso și Marc Marquez, într-un podium multicolor.

SCURT ISTORIC

Urmează acum etapa secundă a stagiunii. Un circuit relativ nou, Termas de Rio Hondo găzduiește pentru a treia oară caravana campionatului mondial de motociclism viteză, după ce în 2014 și în 2015, a asistat la momente tensionate.

La prima ediție, s-a impus Marc Marquez, cel care avea să bifeze a treia din cele zece victorii consecutive de la debutul lui 2014. În demersul său, el a fost urmat de coechipierul Dani Pedrosa și Jorge Lorenzo, ultimul venind după momentul stânjenitor al startului anticipat de la Austin, o greșeală rarisimă a spaniolului recunoscut pentru precizia sa chirurgicală.

Mult mai disputată a fost ediția din 2015. Același Marc Marquez părea să se desprindă în învingător. Cel puțin situația era destul de clară la jumătatea întrecerii. Spaniolul avea un avans liniștitor de 4.5 secunde în fața lui Valentino Rossi.

Încet, dar sigur, italianul de la Yamaha a redus din handicap și a adus prototipul M1 tot mai aproape de raza vizuală a motocicletei cu numărul 93. În încercarea sa de a-și apăra poziția fruntașă, Marc Marquez gafează și cade, pierzând astfel toată zestrea de puncte.

Ce e însă mai important este impactul căzăturii asupra psihicului lui Marquez. Acest incident nu a fost singular în 2015, ci a deschis “calea” spre alte căzături. Ce-i drept, nici prototipul RC213V nu l-a ajutat prea mult, brutalitatea manevrării sale fiind deja binecunoscută.

valentino rossi 10

În cele din urmă, Valentino Rossi a bifat o victorie total neașteptată, el fiind urmat pe podiumul de premiere de conaționalul său Andrea Dovizioso și de un surprinzător Cal Crutchlow, cel care și-a asigurat poziția a treia pe ultima linie dreaptă de start-sosire.

Fiesta de după cursă a fost și mai fastuoasă. Valentino Rossi a îmbracat un tricou al naționalei de fotbal a Argentinei inscripționat cu numărul 10 și cu numele lui Maradona. O aluzie destul de clară asupra intențiilor sale de a ataca a zecea coroană mondială. Din nefericire, cunoaștem rezultatul sezonului, dar la momentul respectiv, gestul italianului de la Yamaha a făcut vâlvă pe rețelele sociale de pe Internet.

CIRCUITUL ȘI RECORDURILE SALE

Traseul argentinian este relativ recent în listă anuală a grand prix-urilor din motomondial. Astfel, la capitolul recorduri pe tur, performanțele sunt împărțite între Marc Marquez și Valentino Rossi.

Cel mai rapid tur în ritm de calificări a fost stabilit în 2014 de către Marc Marquez. Spaniolul de la Repsol Honda a oprit cronometrul într-un tur cronometrat în 1:57.683. Remarcabil, turul de pole din 2015, stabilit de același Marc Marquez nu este la mare distanță, el oprind cronometrul în 1:57.802.

Sub raport de cursă, Valentino Rossi deține reperul. Legendarul pilot italian de la Yamaha a fost cel mai rapid om al întrecerii de anul trecut. În 2015, Il Dottore a oprit cronometrul în turul 20 la 1:59.019, în goana sa de a-l ajunge din urmă pe liderul întrecerii Marc Marquez.

termas de cap

Harta circuitului Termas de Rio Hondo.

Circuitul din inima Argentinei dispune de un traseu foarte rapid, al doilea cel mai rapid în termeni de viteză medie în cursă. 14 viraje compun Autodromo Termas de Rio Hondo, iar oportunitățile principale de depășire le regăsim la capătul liniei drepte de start-sosire, în secțiunea virajelor 2-3-4, 7-8 și respectiv 12-13-14.

Provocarea va fi aparte pentru echipe, dat fiind faptul că în presezon nu s-a rulat deloc în teste aici. Astfel, echipele tehnice și piloții vor conlucra încă de vineri pentru a aduna date cât mai utile pentru a aduce setările optime în duminica cursei.

Spre deosebire de etapa de debut a sezonului, aici avem de-a face cu un circuit construit în maniera celor din Australia și de la Mugello din Italia. Viraje foarte strânse, zone de viteză și un stres în plus pentru pneuri. Avem și exemplul celebru de anul trecut al lui Marc Marquez, cel care a pierdut cursa tocmai din cauza neprotejării anvelopelor.

 

Pe cine favorizează traseul argentinian? Este o întrebare delicată, întrucât răspunsul nu este unul tocmai cert. Judecând însă prestația din prima etapă, o șansă importantă ar putea să aibă Ducati, cea care a dat cele mai rapide șapte motociclete la speed trap-ul de la finele lungii linii drepte din Qatar.

Totuși, secțiunea întortochiată ar putea să redreseze balansul, iar Yamaha și mai ales Honda, au motocicleta foarte bine poziționată la acest capitol. Prin urmare, ne așteptăm la un deznodământ la fel de dramatic precum cel din Qatar, acolo unde, victoria s-a jucat până în ultimul tur.

Un alt factor important este jucat de vreme. Conform previziunilor meteorologice, sâmbătă și duminică sunt așteptate averse serioase de ploaie. În aceste condiții, s-ar putea ca Michelin să utilizeze în premieră pneurile intermediare și de ploaie, ele nefiind aduse în Qatar.

De obicei, turul de pistă de pe Autodromo Termas de Rio Hondo este parcurs în aproximativ 1:59-2:00 în ritm de cursă, dar anul acesta se preconizează că se va coborâ sub 1:59 pe tur. Astfel, recordul din 2015, stabilit de Valentino Rossi este în real pericol, dacă condițiile meteo vor fi optime.

PNEURI

După Qatar, Michelin nu a avut prea multe feedback-uri negative, piloții fiind oarecum mulțumiți de pneurile puse la dispoziție de producătorul francez. Situația se va schimba radical în Argentina, unde alegerile pneurilor potrivite poate face diferența mult mai semnificativ între victorie și locul secund.

Traseul argentinian, cu o lungime de 4806 metri este al doilea cel mai rapid din calendarul competițional, după Phillip Island. Complexitatea nu este dată neapărat de acest amănunt, ci de faptul că virajele rapide sunt îmbinate cu porțiuni de frânare foarte violente, a se vedea virajele 6 și 11.

Prin urmare, aceste aspecte i-au făcut pe cei de la Michelin să aleagă două opțiuni de pneu față pentru weekend-ul din țara tangoului. Hardul Michelin Power Slick, marcat printr-o bandă galbenă și medium Michelin Power Slick, nemarcat vor fi cele două alegeri propuse de francezi.

michelin pneuri 2016

Gama de pneuri oferită de Michelin pentru 2016.

Pentru  pneul spate, aceleași opțiuni sunt propuse de Michelin. Anvelopele hard Michelin Power Slick, marcat prin banda galbenă, respectiv medium Michelin Power Slick sunt cele două alegeri propuse de francezi.

O premieră absolută va fi reprezentată de aducerea pneurilor de ploaie. Opțiunile propuse de producătorul din Hexagon sunt soft Michelin Power Rain, care va avea o bandă albastră, atât pe față cât și pe spate, respectiv hard Michelin Power Rain, nemarcat de vreo bandă. De asemenea, vom avea și pneurile Michelin Power Inter, marcate de o bandă argintie, atât pe pneul față, cât și pe cel spate.

ALTE NOUTĂȚI

După etapa din Qatar, sunt câteva noutăți mai degrabă de ordinul piloți. Accidentat în sesiunile de antrenamente de joi și vineri, Danilo Petrucci va fi înlocuit începând cu etapa argentiniană, timp de trei etape, de Michele Pirro.

Italianul nu este o figură tocmai necunoscută, el fiind pilotul de teste al celor de la Ducati și are o experiență foarte vastă în mânuirea prototipurilor de MotoGP puse la dispoziție de gruparea bologneză.

12417724_988380767893761_4424368372291301905_n

Eternul înlocuitor de serviciu, Michele Pirro

De asemenea, în paddock există zvonuri tot mai insistente privind trecerea lui Jorge Lorenzo la Ducati. Aceste voci au devenit tot mai vocale, după ce Giacomo Agostini a făcut vâlvă zilele trecute cu o declarație privind o super ofertă făcut lui Lorenzo de către cei din Bologna. Momentan,  spaniolul a rămas neimpresionat de aceste paddock talks-uri și a anunțat că va face anunț în scurt timp asupra viitorului său.

La capitolul tehnic, specialiștii se întreabă dacă rolul aripioarelor este unul benefic. Spre exemplu, dintre piloți, Valentino Rossi a fost cel mai vehement contestatar al acestor aripioare aerodinamice. La clasele mici, aceste elemente au fost interzise, iar italianul de la Yamaha susține că nu aduc îmbunătățiri deloc substanțiale comportamentului motocicletelor.

Programul etapei din Argentina va debuta astăzi, 1 aprilie, cu primele două sesiuni de antrenamente dedicate celor trei clase. Mâine, 2 aprilie, vom avea FP3, respectiv sesiunile de calificări care vor stabili ordinea pe grilele de start ale celor trei întreceri ce urmează să se desfășoare duminică, 3 aprilie.